Schakelaar voor richting inbouwen. 

De schakelaar komt automatisch in de middenstand terug, u hoeft hem alleen kort te bedienen en niet meer uit te zetten in tegenstelling tot de gebruikelijke schakelaar. Niet voor BMW motoren.

U heeft nodig een boor van ca 2, 6 en 8 mm, een kruiskop schroevendraaier en een soldeerapparaat.

Het hier behandelde voorbeeld is Honda, deauville, maar voor andere merken zal er weinig verschil zijn. Tip51 behandeld Suzuki, supersport.

Maak de linker unit met schakelaars los, 2 schroeven voor Honda. Demonteer het gedeelte met de schakelaar voor links-rechts. Demonteer ook de beugeltjes. Let goed op hoe de draden zitten. De beugeltjes heb ik hier weggelaten, dit vereenvoudigt de montage en deze zijn alleen voor de verwijderde schakelaar. Zie foto 1.

Haal de draden van het links rechts deel eruit, en zet de rest met 1 schroef weer op zijn plaats.

Boor ca 2 mm in het midden van de uitsparing voor de L-R knop. Boor daarna dit gat op met 6 en dan met 8 mm, het valt dan samen met de gleuf, dit is oké. Zie foto 2.

Soldeer de 3 draden licht blauw, licht grijs en oranje los van het plaatje waar deze aan zitten.

Verwijder van de micro switch de ringetjes en moeren. Buig van de micro switch de buitenste pootjes naar buiten (i.v.m. weinig ruimte) en de buig de middelste poot plat. Draai de condensatoren aan elkaar en om de platliggende pootjes. Zie foto's 3 en 4.

Soldeer de draden naast de pootjes, niet erop i.v.m. de ruimte. Als u de schakelaar monteert met de kortste draad aan de zijde waar de kabelboom het handvat uitgaat, (is de makkelijkste manier van montage) dan zit u goed voor wat betreft links en rechts. 

Doe 3 laagjes tape op het stuur op de plaats waar geboord is. Zie foto 5. Dit is om te isoleren want de schakelaar komt tegen het stuur. Monteer daarna alles terug.

Er is hier meer ruimte dan bij Suzuki. De wand van het handvat is dunner. Monteer daarom eerst het ringetje met het piefje in de gleuf, nb er zit ook een piefje in het gat zodat deze ring er maar op 1 manier op kan. monteer daarna de 2 moeren.

Monteer het beschermhoesje zodat er geen vocht in de schakelaar kan komen. Zie foto 6. 

Wat u over houdt ziet u op foto 7. Dit zijn diverse onderdelen en schroefjes. 

Voor een optimale werking kunt u de clignoteur verwijderen en de 2 draden doorverbinden, eventueel met een diode van minimaal 3Amp. Dan kunt u nog korter pulsen op links en rechts om de automaat te bedienen. Tevens zet u de richtingautomaat dan uit door de knop iets langer vast te houden. Nb korte remtik zet ook de richtingautomaat vroegtijdig uit.

Foto 1 (gedeelte met links rechts knop)

Foto 2 (eerst 3 daarna 6 en dan 8 mm geboord)     

Foto 3 (condensatoren aan elkaar)

 Foto 4 (condensatoren aan schakelaar)

Foto 5 (tape op stuur)

Foto 6 (schakelaar met beschermhoed, klaar)

Foto 7 (samen met foto 1 en enkele schroefjes is dit het restant, wat u over houdt)

 

[Klik op de waarschuwing en sta de geblokkeerde inhoud toe om de knop "Vorige" te laten werken.]

© Design Lights