Schakelaar voor richting inbouwen. 

De schakelaar komt automatisch in de middenstand terug, u hoeft hem alleen kort te bedienen en niet meer uit te zetten in tegenstelling tot de gebruikelijke schakelaar. Niet voor BMW motoren.

U heeft nodig een boor van ca 3, 6 en 8 mm, een kruiskop schroevendraaier en een soldeerapparaat.

Het hier behandelde voorbeeld is Suzuki, supersport, maar voor andere merken zal er weinig verschil zijn. Tip52 behandeld honda deauville.

Maak de linker unit met schakelaars los, 2 schroeven voor Suzuki. Demonteer het gedeelte met de schakelaar voor links-rechts. Let goed op hoe de draden zitten, e.e.a. moet teruggeplaatst worden. Zie foto 1.

Haal het gedeelte met de knop voor links-rechts eraf. De rest, zie foto 2, moet teruggeplaatst worden ivm het op de plaats houden van de draden. 

Haal de draden van het onderste deel eruit, inclusief de claxon schakelaar, en zet de rest met 1 schroef weer op zijn plaats.

Boor ca 3 mm in het midden van de uitsparing voor de L-R knop. Zie foto 3. Boor daarna dit gat op met 6 en dan met 8 mm, het valt dan samen met de gleuf, dit is oké. 

Soldeer de 3 draden blauw, lichtgroen en zwart los van het plaatje waar deze aan zitten.

Verwijder van de micro switch de ringetjes en moeren. Buig van de micro switch de buitenste pootjes naar buiten (i.v.m. weinig ruimte) en de buig de middelste poot plat. Draai de condensatoren aan elkaar en om de platliggende pootjes. Zie foto's 4 en 5.

Schuif het tie-rap dat aan de kabel zit ca 8 mm op. Knip de beschermhoes open voor de draden van L-R. trek de draden van L en R een beetje verder eruit. In het gat van 8 mm valt het randje dat onderaan de schroefdraad zit, ook weer nodig i.v.m. weinig ruimte. 

Soldeer de draden naast de pootjes, niet erop i.v.m. de weinig ruimte. Als u de schakelaar monteert met de kortste draad aan de zijde waar de kabelboom het handvat uitgaat, (is de makkelijkste manier van montage) dan zit u goed voor wat betreft links en rechts. 

Doe 3 laagjes tape op het stuur op de plaats waar geboord is. Zie foto 6. Dit is om te isoleren want de schakelaar komt tegen het stuur. Monteer daarna alles terug.

Draai een moertje op de schakelaar. 

Monteer het beschermhoesje zodat er geen vocht in de schakelaar kan komen. Zie foto 7. 

Wat u over houdt ziet u op foto 8. Dit zijn 3 onderdelen en een schroefje. 

Voor een optimale werking kunt u de clignoteur verwijderen en de 2 draden doorverbinden, eventueel met een diode van minimaal 3Amp. Dan kunt u nog korter pulsen op links en rechts om de automaat te bedienen. Tevens zet u de richtingautomaat dan uit door de knop iets langer vast te houden. Nb korte remtik zet ook de richtingautomaat vroegtijdig uit.

Foto 1 (gedeelte met links rechts knop)

Foto 2 (gedeelte ZONDER links rechts knop)

Foto 3 (eerst 3 dan 6 en daarna 8 mm geboord)    

Foto 4 (condensatoren aan elkaar)

 Foto 5 (condensatoren aan schakelaar)

Foto 6 (tape op stuur)

Foto 7 (schakelaar met beschermhoed, klaar)

Foto 8 (restant, schroefje met 3 onderdelen, wat u over houdt)

 

[Klik op de waarschuwing en sta de geblokkeerde inhoud toe om de knop "Vorige" te laten werken.]

© Design Lights