Veiligheid voor iedereen.

Dus voor auto's, fietsers, voetgangers en motorrijders.

Allereerst wat wij al volledig bereikt hebben met onze modules, daarna wat wij al gedeeltelijk bereikt hebben enzovoort.

Hoffelijkheidsignaal voor voetgangers, automatisch zachter seinen:
Dit is met twee puls op de aanwezige seinknop de koplampen een paar seconden UIT laten knipperen.
Voordelen:
-De voetganger heeft een betrouwbare indicatie dat hij over kan steken, zeker in combinatie met oogcontact.
-Vanwege het makkelijk bedienen zal er meer geseind worden t.b.v. voorrang geven e.d.
-Het zachter seinen, ofwel uit laten knipperen, is niet verblindend en opvallender dan het gebruikelijke seinen met grootlicht.

Signaal voorafgaand aan- en tijdens het inhalen, automatisch zachter seinen:
-Het bovenstaande signaal is ook zeer nuttig bij het inhalen vanwege het zéér opvallen en het automatische aspect. 

Tijdig gewaarschuwd worden als men geen voorrang gaat krijgen:
De richtingaanwijzers snel en zacht laten knipperen bij remmen waardoor de informatie niet remmen ook aan de voorzijde beschikbaar komt. Niet remmen is gegarandeerd doorrijden.
-Voor een botsing dienen beide betrokken partijen niet op te letten. Als 1 partij goed oplet, ook degene die geen voorrang krijgt, dan kan ook die persoon een aanrijding voorkomen.

Attentie signaal, volautomatisch als dit nuttig is:
De richtingaanwijzers snel en zacht laten knipperen bij remmen, hetzelfde als bij bovenstaande. 
-Achter je wordt eerder geremd.
-Aan de voorzijde wordt altijd eerder geremd door het extra opvallen en een botsing is dus altijd minder en wordt soms zelfs geheel voorkomen.

Running-Lights verbeterd tov Amerikaanse:
De Richtingaanwijzers gedimd laten branden (zeker geen duplo) en uit laten gaan bij richting aangeven.
-De oranje kleur valt beter op. Oranje is kleur van vuur.
-De zijkant van de auto wordt avonds wel waargenomen waardoor de tegenligger niet meer in een zwart gat rijdt. Zeker in combinatie met gedimde koplampen.
-Het zacht branden verraad, in combinatie met het attentiesignaal aan voorzijde, dat er niet geremd wordt en dus geen voorrang gegeven gaat worden!

Dagrijverlichting in de vorm van gedimd grootlicht:
Dit is grootlicht op ca26%.
Voordelen:
-Ook overdag geen overstralen van ervoor rijdende fietsers.
-Energiebesparing.
-Geen extra koplampen voor dagrijverlichting nodig.
-Lampen besparen.

Pechsignaal S.O.S.: 
Dit zijn 3 korte flashes, 2 lange flashes, 3 korte flashes en dit patroon herhalen.
-Veel opvallender dan bestaande alarmlichten.
-Politie en hulpdiensten kennen dit signaal, maar ook vele andere verkeersdeelnemers zijn hiermee bekend.
-Ideaal als men niet zelfstandig uit het voertuig kan komen. Bijv. invalide of na ongeluk.

Speciaal signaal voor motoren in de File: 
Omdat een blik van de automobilist in de spiegel zeer kort is moet het licht van de motorrijder niet uitgaan en links en rechts moet gelijk zijn. Dit signaal is op the 5e symfonie van Beethoven geïnspireerd.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier volgen enkele gedeeltelijk bereikte verbeteringen die nog beter of makkelijker kunnen.

Extra remsignaal in de file en voor een stoplicht:
Na het detecteren van stilstaan en langzaam rijden (met signaal van snelheid) de richtingaanwijzers en evt remlichten heel even laten knipperen als er geremd wordt. Het knipperen, liefst snel en volgens een slim patroon.
-Minder botsingen in de file.
-Ook ideaal voor de achterste in een rij voor het stoplicht.
-Automatisch de remlamp paar keer laten oplichten zoals nu vaak door bestuurders met de voet wordt gedaan.

Noodstop, grote verbetering:
Na het detecteren van een krachtige vertraging de remlampen, richtingaanwijzers en de achter mistlamp wisselend laten knipperen volgens een bijzonder patroon. Tevens bij aanvang eerst het achterlicht uit laten gaan terwijl richtingaanwijzers aangaan. De rode lamp waarop men oriënteert verspringt naar de oranje lamp op een andere plaats (beweging).
-Opvallender dus eerder waarnemen (bij de les roepen).
-Door gebruik van de mistlamp ook zinvol bij ongelukken bij opkomende mist.
-na noodstop automatisch SOS signaal.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier volgen enkele nieuwe ideeën waar we al proto's van hebben.

Waarschuwing voor fietsers / verlichten bij uitstappen.
Ca 30 sec nabranden van koplampen en richtingaanwijzers. Ook kunnen de remlampen gaan knipperen of branden. 
Voordelen:
-Rondom de auto (voorkant, zijkant en achterkant) wordt de omgeving verlicht.
-Opvallend bij uitstappen en uitladen. Bij avond loop je door licht en wordt je veel beter gezien.
-Fietsers worden gewaarschuwd dat er iemand uit wil stappen en dus de deur geopend kan worden.

Te water detectie:
Bij te water raken gaan automatisch de koplampen, achterlichten, remlampen en richtingaanwijzers branden of knipperen, buiten het contact en bestaande elektrische circuits om.
Voordelen:
-Automatisch opvallen als je te water raakt zodat de omstanders jouw zo snel mogelijk kunnen vinden en helpen.
-Ook als het contact uit of defect is brandt deze verlichting.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Enkele ideeen die we in de toekomst willen uitwerken.

Automatisch Noodsignaal na een botsing:
Na het detecteren van een krachtige vertraging de remlampen, richtingaanwijzers en de achter mistlamp wisselend laten knipperen volgens een bijzonder patroon. Tevens bij aanvang eerst het achterlicht uit laten gaan terwijl richtingaanwijzers aangaan. De rode lamp waarop men oriënteert verspringt naar de oranje lamp op een andere plaats (beweging). Evenals het noodstop signaal.

Remlicht automatisch afbouwen bij avond en bij stilstand:
Na het detecteren van stilstaan bij avond en file de sterkte van de remlamp langzaam afbouwen tbv degene achter jouw.
-Prettiger voor degene achter je.

Mistlamp knipperen bij remmen in de mist:
Bij noodstop is uiteraard het bovenstaande het beste. Bij gewoon remmen valt de remlamp veel te laat op door de geringe concentratie van deze lamp t.o.v. de mistlamp. De mistlamp valt veel eerder op en moet daarom knipperen bij remmen in de mist. Nb De gele richtingaanwijzers werken minder goed in de mist omdat de kleur oranje afbuigt cq divergeert t.g.v. het vocht in de lucht ingeval mist. Het signaal kan dan weer het beste lijken op het remflashen. Het remflashen op de richtingaanwijzers en de koplampis  3x kort (dat is zacht) dan even uit! Op de mistlamp dient het dan soort van geconverteerd te zijn, namelijk 3x zachter dan weer vol!

Electronische mistlamp achter voor motoren met knipperen bij remmen:
De 25 Watt remlamp continue laten branden en  laten knipperen bij remmen in de mist.

De mistlamp achter, niet meer vergeten uit te zetten:
Na het uitschakelen van de auto of motor (contact uit) gaat de mistlamp niet meer aan. U dient deze opnieuw aan te zetten als u deze mag gebruiken.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Enkele ideeen voor de wegenbouwers.

Meer aandacht bij het verkeer en verder vooruit zien:
Als de wegen niet recht maar slingerend worden gebouwd dan heeft de weggebruiker sowieso meer aandacht bij het verkeer. Nu kunnen we vaak niet herinneren wat we onderweg gezien hebben. Tevens kan men zogezegd - door de bocht - kijken waardoor men vele auto's verder voor zich uit zal kunnen zien!

 

[Mocht uw beveiliging actieve inhoud van onze website blokkeren, klik dan op de waarschuwing

 en sta de geblokkeerde inhoud toe om de knop "Vorige" te laten werken.]

© Safety Lights:  Opvallend veilig!