Tip 47

Aansluittips voor op de motor. Nb nooit met scotchblocks knijpertjes maar solderen!

Modules voor op de richtingaanwijzers:
Deze plaatst u in het beste onder het zadel. Daar zit meestal de accu, daar vindt u de kabelboom die naar achter gaat met links en rechts. Links en rechts is vaak ook te vinden bij een stekker die zich ook daar bevindt. De bruine voor de geschakelde+ kunt u bij de voeding van de voetremschakelaar solderen. De blauwe kunt u bij de andere draad aan de voetremschakelaar solderen, aan de draad die naar de remlamp gaat. Nb soldeer niet aan de draad van de schakelaar maar aan de andere kant van de stekker waarmee de schakelaar aan de kabelboom zit. Dit geldt voor alle aansluitingen, dan hoef je bij vervanging of demontage van onderdelen de verbindingen nooit meer los te maken.

Modules voor op de koplampen:
Deze plaatst u in het beste voor bij de lampen. Groot- en dimlicht. De bruine voor de geschakelde+ kunt u bij de voeding van de handremschakelaar solderen. De blauwe kunt u bij de andere draad aan de handremschakelaar solderen, aan de draad die naar de remlamp gaat. Nb soldeer niet aan de draad van de schakelaar maar aan de andere kant van de stekker waarmee de schakelaar aan de kabelboom zit. Dit geldt voor alle aansluitingen, dan hoef je bij vervanging of demontage van onderdelen de verbindingen nooit meer los te maken. Zwart sluit u aan bij één van de massa draden van de koplampen. Het aansluiten van de rode voeding is afhankelijk of uw het licht uit kunt schakelen of niet. Kunt u het licht uitschakelen dan moet u de rode draad met bijgeleverde zekeringhouder rechtstreeks op de accupool aansluiten. U rijdt dan met lichtknop uit (als u runninglights heeft) of op stadslichtstand. Kunt u het licht niet uitschakelen dan knipt u de voeding aan de dimlicht door en plaatst de module hiertussen doordat u de bruine en rode draad aan deze voeding soldeerd, de uitgang geel gaat op de dimlichtlamp en de uitgang wit gaat bij het grootlicht.

Uitzondering op aansluiten bij de remschakelaars zijn b.v. BMW met brake assist. Hier staat slechts 5V op de schakelaar en is de schakelaar negatief geschakeld. De computer bedient hier het remmen na contact via die schakelaars. Hier moet u de blauwe draad bij de remlamp aansluiten en de bruine via een andere draad die pas spanning krijgt als het contact aan staat.

Afstellen van de handremschakelaar:
Deze werkt vaak pas net voordat u daadwerkelijk remt. Zorg dat de schakelaar al bedient wordt (klikt) als u slecht 5 mm (net aanraken) met de hendel beweegt. De remlamp brandt dan ruim voordat u remt. Hoe eerder u opvalt hoe beter en hoe veiliger. Fracties van seconden kunnen veel verschil uitmaken. Tevens bedient u zo de module op de richtingaanwijzers veel gemakkelijker en is er veel minder kans dat u per ongeluk een patroon inschakelt.
Bij de auto kunt u deze met moertjes afstellen.
Bij de motor moet u de handremhendel eraf halen (1 boutje met borgmoer aan onderzijde) en het contactvlakje met de schakelaar even afschuren, slechts fractie van een millimeter. Pas op dat u niet teveel schuurt, doe het beetje bij beetje. 

Inbouwvoorbeelden:

PAN European. (Nb nieuw venster, sluiten met Alt F4).

KAWA ZX..R. (Nb nieuw venster, sluiten met Alt F4).

Afstellen cq aansluiten Headlights module afhankelijk van de aanwezige lampen: tip99.htm (Nb nieuw venster, sluiten met Alt F4).

           

[Mocht uw beveiliging actieve inhoud van onze website blokkeren, klik dan op de waarschuwing

 en sta de geblokkeerde inhoud toe om de knop "Vorige" te laten werken.]

© Design Lights